Too many memos

Tijdens mijn master Information Management kreeg ik een prachtig cadeau van professor Nielen. In een hoorcollege gaf hij me een geweldig inzicht dat hij de ‘afnemende pretcurve’ noemde. Hoe werkt die curve? Simpel. Hoe meer je van iets hebt, hoe meer pret je daar aan beleeft. Maar, als er een kritieke grens wordt bereikt, neemt die pret ineens zienderogen af. Oftewel: één zwaluw maakt nog geen zomer, een groepje zwaluwen wel, maar een enorme zwerm zwaluwen die als een donkere wolk voor de zon schuift, is gewoon niet leuk meer! Zie daar de afnemende pretcurve.

Waarom nu dit verhaal? Ik moest daar aan denken omdat ik vorige week met de managers van ondersteunende diensten en vandaag met de beleidsraad Studentzaken sprak, over de  hoeveelheid memo’s die het onderwijs vanuit de diensten op zich af krijgt. Stuk voor stuk zijn die memos bedoeld om de studenten en docenten beter te bedienen en er als hogeschool beter van te worden. Maar toch. Die afnemende pretcurve he? Alles bij elkaar werken die memos juist averechts en komt de kwaliteit van onderwijs en onderzoek juist in het geding. Door al die memos zien we als het ware door het papier de student niet meer!

Tijd dus om nog meer de dialoog te zoeken tussen faculteiten en diensten, en te kijken waar onze prioriteiten zouden moeten liggen. Bij elke actie moeten we mijns inziens vooral denken en doen vanuit studentenperspectief. Oftewel, laten we ons vooral de volgende vragen stellen:

  1. Wordt de student er direct beter van?
    Oftewel: draagt de actie bij aan een verbetering van de informatievoorziening richting de student, of een verbetering van de dialoog tussen student en opleiding over de kwaliteit van onderwijs en onderzoek? Is het nice-to-have voor studenten of need-to-have?
  2. Is de actie een uiting van ‘dienstverlening 2.0’?
    Oftewel: past de actie in een toekomstvisie waarin hoogwaardige, efficiente dienstverlening centraal staat?
  3. Versterkt het de relatie tussen onderwijs en diensten?
    Oftewel: draagt de actie bij tot een betere samenwerking tussen faculteiten en diensten? is de actie erop gericht om synergie te creëren?

Comments zijn van harte welkom.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: